تاریخچه شرکت

طراحی و ساخت آزمایشگاه رادار و پردازشگر رادار برای رادارهای مراقبت زمینی، نقطه شروع فعالیت شرکت ریزموج صنعت بود، زمانی که هنوز تکنولوژی رادار به صورت کاملا دیجیتال پیاده سازی نشده بود. در کشور، عمدتا رادارها با پردازشگرهای مبتنی بر کامپیوتر، یا پردازشگرهای آنالوگ مورد استفاده قرار می­گرفتند. در این بازه زمانی، استفاده از FPGA را برای پردازش راداری مدنظر قرار دادیم و با استفاده از کدنویسی به زبان C# در ابتدا و در ادامه C پردازشگر راداری طراحی کردیم که می­توانست کارایی بهتری نسبت به نمونه مشابه نه تنها از جهت الگوریتم، بلکه از نظر نیاز به سخت افزار ارزانتر داشته باشد.

ادامه فعالیت ها منجر به طراحی و ساخت یک آزمایشگاه رادار شد، که به صورت نرم افزاری بتواند قابلیت های مختلف یک رادار را شبیه سازی نماید. انوع پترن آنتن، شکل موج ارسالی، مسیرهای پردازش گوناگون در این آزمایشگاه رادار طراحی و ساخته شد. پس از آن، بر مبنای تیم گسترش یافته شرکت و قابلیت های جدید اعضای تیم، پروژه شنود IFF مورد توجه قرار گرفت. در این حالت هدف این بود که سامانه ای ساخته شود که بدون ارسال سیگنال و به صورت پسیو، با توجه به دریافت سیگنال پرسش از IFF یا SSR و سیگنال پاسخ از ترانسپوندر به شناسایی و رهگیری پرنده­های تجاری و نظامی بپردازد. در زمان آغاز این پروژه که به حدود سال 1390 بر می­گردد، این تکنولوژی در کشور به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت بود، و محصول شرکت ریزموج صنعت با در واقع دومین نمونه موفق از این سامانه در داخل کشور محسوب می­شد.

گسترش پروژه ها و افزایش تیم باعث شد در سال 1392 مجموعه گردآوری شده تبدیل به یک شرکت با مسئولیت محدود با عنوان بهینه پردازان ریزموج صنعت شود. از آنجایی که تمام فعالیت های داخل شرکت با دانش و فناوری توام بود، مجموعه شکل گرفته در همان سال تأسیس تبدیل به یک شرکت دانش بنیان گردید.

تجربه آموخته شده در پروژه شنود IFF سبب گردید اولین محصول مستقل از پروژه در شرکت تولید گردد. گیرنده ADS-B. هر چند طراحی و ساخت گیرنده ADS-B چندان پیچیده به نظر نمی­رسد، اما تبدیل آن به یک محصول قابل رقابت با نمونه خارجی نقطه عطف برای شرکت بود. این محصول مستقل از پروژه های جاری شرکت توسط سازمان ها و مجموعه های مختلف خریداری شد، و سبب ترغیب تولید محصول مستقل از قرارداد در شرکت گردید.

به صورت مشابه، محصول آزمایشگاه رادار شرکت تولید شد، که هم اکنون توسط دانشگاه های مختلف در کشور مورد استفاده قرار می­گیرد. از آنجایی که کارشناسان شرکت مسلط به نحوه عملکرد IFF/SSR و ترانسپوندرها در پروژه شنود IFF شده بودند، محصول جانبی دیگری به عنوان ترانسپوندر ADS-B تولید گردید، که قابلیت نصب روی پرنده های مختلف را داشت. خبرگزاری 20:30 این محصول شرکت را به نمایش عموم گذاشت.

افزایش کادر فنی شرکت سبب شد موضوعات جدیدی نظیر مقابله با ریزپرنده، رادار هواشناسی هواپایه و رادارهای MIMO موج میلیمتری نیز در دستور کار شرکت قرار گیرد. در هر سه مورد، شرکت بهینه پردازان ریزموج صنعت پیشگام در کشور می­باشد.

در زمینه رادارهای MIMO موج میلمتری، شرکت ریزموج صنعت اولین مجموعه ای است که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری اقدام به طراحی راداری برای کنترل علائم حیاتی راننده نموده است. در این زمینه، شرکت ریزموج صنعت در حال انعقاد قرارداد برای به کارگیری رادارهای MIMO در صنعت خودرو می­باشد.

یک پاسخ به “تاریخچه شرکت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *